Takenoko – Bambusoweee… Poleee Rośnieee Wokół Mnieeee…

Posted on
Pudełko w pełnej krasie

Historia zaczyna się banalnie niczym w brazylijskiej telenoweli… Otóż władcy Chin i Japonii, po długich negocjacjach, doszli wreszcie do porozumienia i zgody zwieńczonych podarunkiem na zgodę. Chiński cesarz ofiarował Japonii swe święte zwierze, czyli PANDĘ. Jako członkowie dworu cesarskiego, macie zadanie opieki nad wiecznie głodnym zwierzakiem. W zadaniu mają wam pomagać – cesarski ogrodnik oraz różne usprawnienia, które sprawią że przepyszny bambus będzie rósł szybciej i bujniej, ku uciesze cesarza i pandy. Tutaj zaczyna się nasza przygoda.

Gracze wcielający się w skórę dworzan, muszą zadbać o to by ogród, bambusy i panda się rosły, zatem w ich interesie jest właściwe dysponowanie akcjami, które pozwolą wypełniać cele gry i inkasować za nie punkty zwycięstwa. Gra dobiega końca gdy któryś z dworzan wypełni daną liczbę celów              ( dziewięć w grze dwuosobowej, osiem w trzyosobowej i siedem w czteroosobowej ), wtedy to zabiera kartę cesarza, dającą mu jeszcze dwa dodatkowe punkty, a reszta uczestników rozgrywki, doprowadza swoją ostatnią rundę do końca i następuje podliczanie.

Trójwymiarowa plansza 🙂

Trzeba nieustannie patrzeć na to ile współgracze zrealizowali celów, by nie zostać za bardzo w tyle, oraz na planszę, żeby mieć rozeznanie w tym jaką następną kartę celu powinniśmy pociągnąć. Mamy trzy rodzaje celów tj. POLA – układ nawodnionych pól ogrodu powinien zgadzać się z tym z karty, PANDA – w żołądku naszego ulubieńca powinny spoczywać kawałki bambusa takie jak widniejące na karcie, OGRODNIK – wskazana liczba pędów bambusa danego koloru i długości jak na karcie. Gdy cele z kart zostają spełnione, wtedy możemy je zapunktować ( pod warunkiem że jest to nasza tura ).

Cysorz to ma klawe życie…

Wszystko wydaje się takie piękne i proste, cukierkowa szata graficzna wraz z pomalowanymi figurkami sprawiają wrażenie gry prostej i rodzinnej, niemalże wręcz dla dzieci. Oczywiście jest to gra rodzinna, dla dzieci i dorosłych, jednakże mimo swej prostoty, potrafi też zmusić do myślenia. Jeżeli mamy partnera ( lub partnerów ), którzy lubują się w ogrywaniu jednego tytułu setki razy i dążą przy tym za każdym razem do coraz większej perfekcji w zdobywaniu punktów, Takenoko dostarczy wielu emocji.  Gra jest lekka , przyjemna, a przy tym wymaga małego nakładu czasu na przygotowanie i rozgrywkę. No i jest w klimacie orientalnym, co jest dla mnie kolejnym plusem, ponieważ bardzo lubię tę tematykę zarówno w grach jak i książkach oraz filmach.

Takenoko (jap. 竹の子 Take [no] Ko – “Pęd Bambusa” ) to gra z roku 2011, zaprojektowana przez Antoine Bauza’e ( twórcę  serii gier 7 Cudów i Tokaido ) dla którego ów rok obfitował w nagrodę Spiehl des Jahres dla gry 7 Cudów. Osobiście lubię jego produkcje, ponieważ nie są trudne w obyciu i chętnie rozgrywa się kolejne partie. Z jednej strony mają mechanikę prostą i niewyszukaną, a z drugiej skłaniają do myślenia i planowania, a to nie lada zaleta. Oczywiście Takenoko również zdobyła mnóstwo nagród, które wymienię poniżej oceny ostatecznej, ponieważ jest ich całe mrowie.

Co znajdziemy w środku – Ogród w stylu ZEN na każdą kieszeń ( do każdorazowego zakupu PANDA GRATIS!!! )

Co zawiera pudełko

Pudełko kryje w sobie schludnie zaprojektowaną wypraskę, która utrzymuje wszystkie elementy w idealnym porządku, jednakże nie byłbym sobą gdybym nie dodał, że karty w koszulkach nie mieszczą się w swojej przegródce i musimy trzymać je w miejscu przeznaczonym dla pędów bambusa, albo w osobnym pudełku. Mamy tu instrukcję zaczynającą się krótkim komiksem – prologiem opowiadającym historię prezentu jaki otrzymał cesarz Japonii,  planszetki graczy, kość pogody, drewniane znaczniki akcji, żetony ulepszeń, trzy rodzaje pędów bambusa, sześciokątne  kafle ogrodów, karty celów i cesarza oraz figurki misia wraz z cesarskim ogrodnikiem. Figurki pomalowane dokładnie, oddają kolorowy klimat gry i spełniają swoją rolę znakomicie, bo czyż nie lepiej jest wykonywać ruch miniaturką miast przesuwania np. bezdusznie smutnego żetonu pandy ?;) Oczywiście reszta komponentów jest zrobiona na równie wysokim poziomie i jeżeli miałbym się przyczepić do kolejnej rzeczy, to chętnie dopłaciłbym np dodatkowe dziesięć złotych za grubsze planszetki graczy, bo te obecne wydają mi się bardzo delikatne.

Wypraska… prawie idealna

Odkąd mam Takenoko w swoim zbiorze, planuję laminację plansz graczy ( oczywiście na planach się kończy, bo ile razy sięgam po grę to obiecuję sobie to zrobić, a kiedy trafia na półkę, znowu zapominam o tym zamiarze ) i to powinno rozwiązać sprawę. Znaczniki akcji i pędy bambusa wykonane są z drewna, co dodaje uroku i sprawia że chętnie się obcuje z grą, bo czyż może być bardziej przyjazny materiał do obcowania niż drewno ( hmm ok, np. marmur, kość słoniowa… ale mówimy o grze w z przedziału cenowego odrobinę niższego niż tysiąc złotych ) ? Wszystko w pastelowej kolorystyce, sprawia wrażenie ( i tak naprawdę jest ) doskonałego wyboru  jako pierwsza planszówka rodzinna, gdy mamy dziecko w wieku mniej więcej sześciu lat lub starsze.

Praecepta de ludo – Zasady gry – Sadź, Nawoź i Nawadniaj, a ziemia wyda plon Twój… który zje ogromny niedźwiedź przeciwnika Twego….

Pole, pole, łyse pole, ale mam już plan…

Na początku rozgrywki stawiamy niebieski kafelek na środku miejsca do gry. Jest to staw od którego rozpocznie swój byt nasz ogród, a także miejsce z którego będziemy prowadzić kanały nawadniające, ponieważ bambus uwielbia wilgoć. Na stawie ustawiamy figurki pandy i ogrodnika. Każdy bierze planszę gracza i ciągnie początkowe zadania, a następnie zaczyna się zabawa. W swojej turze gracze najpierw rzucają kością pogody, na której narysowane są warunki pogodowe, dające różnorakie efekty. Słońce daje nam dodatkową akcję, deszcz sprawia że na wskazanym przez nas polu ( nawodnionym ) wyrasta bambus, wiatr pozwala na wykonanie dwóch takich samych akcji, burza daje możliwość ustawienia pandy na dowolnym polu ( panda zjada z niego jeden bambus ), chmury obdarowują nas jednym z trzech usprawnień ( nawodnieniem, nawozem lub ogrodzeniem ), a znak zapytania pozwala wybrać sobie dowolną z pięciu akcji i związany z nią bonus. Następnie, gdy kość została rzucona, a zapewniony przez nią efekt rozpatrzony, gracz może wykonać dwie różne (chyba że na kości uzyskaliśmy wiatr, wtedy możemy lecz nie musimy wykonać dwa razy tę samą czynność ) akcje ( plus ewentualnie trzecią, jeśli na kości wypadło słońce ).

Plansza gracza – brzuch pandy pełen, usprawnienia gotowe do użycia

W naszej turze wolno nam jest ułożyć fragment ogrodu – wybieramy trzy kafelki i dokładamy jeden z nich do kafelka stawu, lub tak aby przylegał do dwóch innych fragmentów ogrodu; wziąć nawodnienie – czyli pobrać klocek kanału nawadniającego i ułożyć go na swojej planszy, lub na ogrodzie; ruszyć ogrodnika – przesunąć go po linii prostej na inne pole ogrodu na którym wyrośnie bambus ( ogrodnik jest tak doświadczony, że nie dość że bambus rośnie na polu na którym się zatrzymał, ale i na wszystkich polach w tym samym kolorze doń przylegających ); przesunąć po linii prostej pandę – tam gdzie panda się zatrzyma, zjada pęd bambusa, który wędruje prosto na planszę gracza jako posiłek misia; oraz wylosować kartę celu – dobranie karty celów z jednej z trzech kategorii, tak by mieć maksymalnie pięć kart na ręce. Gdy jesteśmy w posiadaniu usprawnienia lub nawodnienia, możemy w dowolnej chwili swojej rundy je ustawić na planszy, oczywiście pod warunkiem że na danym polu nie leży już jakieś inne, ani nie ma na nim rosnącego w tym czasie bambusa. Oprócz tego, wolno nam także wypełnić cele widniejące na kartach. Zatem mamy ich try rodzaje: OGRÓD – trzeba mieć nawodnione pola w danej kolorystyce i układzie przedstawionym na karcie; OGRODNIK – na karcie widnieje rysunek pędów bambusa, a cel zostanie wypełniony w momencie gdy na planszy będziemy posiadać wskazaną przez kartę ilość pędów, liczbę segmentów i kolor bambusów; PANDA – po każdym swoim ruchu, panda zjada pęd bambusa z pola na którym kończy ruch ( za wyjątkiem pola z ogrodzeniem, z którego misio nie może sobie uszczknąć nic do jedzenia ), a ów smaczny kąsek ląduje na planszy gracza, który poruszał tego łakomczucha . Gdy w brzuchu misia wylądują bambusy odpowiadające tym z karty pandy, odrzuca się je, a cel zostaje spełniony.

Karty z celami

Ostatnią rzeczą jaka powinna być wyjaśniona to usprawnienia. Część z nich będzie możliwa do ułożenia na pustych polach ogrodu a część z nich jest już nadrukowana na niektóre z ogrodowych kafelków, zatem nie ma możliwości zmiany ich działania. Są trzy rodzaje usprawnień: OGRODZENIE – położone na kafelku, chroni go przed łakomstwem pandy. Miś może przejść przez to pole, a nawet na nim stanąć, jednak nie może zjeść z niego bambusa; NAWÓZ – sprawia, że podczas wzrostu bambusa ( czy to za sprawą kości pogody, czy ogrodnika ) dokładamy dwa segmenty rośliny zamiast jednego; NAWODNIENIE – kładąc to usprawnienie na danym polu, nie musimy już dbać o to by doprowadzać do niego kanały nawadniające ponieważ pole zostaje nawodnione natychmiastowo.

Tak wyglądają w skrócie wszystkie zasady. Jak już wspomniałem wcześniej, zasady są banalnie proste i łatwe do nauczenia w kilka minut. Gdyby to nie wystarczyło, dodatkowo na planszach graczy znajdują się rysunki pomocnicze wyjaśniające wszystko, począwszy od znaczenia obrazków na kości pogody, a na rodzajach wszystkich dostępnych akcji kończąc.

 

Summa – Podsumowanie

Nagrody niczym medale

Takenoko to kawał porządnie wykonanej planszówki, który przyciągnie do upraw bambusa zarówno młodszych jak i starszych ogrodników. Oferuje dobre skalowanie w mniejszym i większym gronie, a także znikomą negatywną interakcję ( nie licząc tego, że ktoś może nam sprzątnąć pandą bambus sprzed nosa, albo przesunąć ogrodnika nie tam gdzie moglibyśmy sobie tego życzyć ), zatem możecie śmiało nabywać tę grę bez obawy, że małżonek albo dzieci znienawidzą was za to że niszczycie ich plany dominacji bambusowej. Generalnie uważam że to kawał solidnej gry, nagradzany i uznany przez ludzi na całym świecie a bardzo niski punt wejścia gwarantuje godziny zabawy z nowymi graczami, seniorami, sąsiadami i każdym kogo tylko przyjdzie wam do głowy wciągnąć w ten barwny świat bambusowej hodowli.

Oczywiście Takenoko nie każdemu przypadnie do gustu z racji braku negatywnej interakcji, lub zbytniej prostoty, ale czy nie o to chodzi, by przy grach się czasami rozluźnić? Przed rozgrywką w cięższe tytuły, lub zwyczajnie w niedzielne popołudnie, gdy znajomi nas odwiedzają, zdjąć z regału pudełko z sympatycznym misiem i zagrać w coś przy czym można spokojnie rozmawiać i żartować, zamiast pocić się obmyślając setki taktyk i możliwości, które pochłoną nas bez reszty, aż dzień nam ucieknie gdzieś w popłochu przed wojnami toczącymi się na naszym stole.

Do gry mamy możliwość nabycia dodatku o nazwie CHIBIS, w którym do pana pandy dołącza jeszcze pani panda i pandziątka, jednak na chwilę obecną nie posiadam go jeszcze, więc recenzję odłożymy na później. Postaram się wyrobić w tej połowie 2019 roku i zrecenzować Chibis jak tylko wejdę w posiadanie owego dodatku.

Ultima iudicium – Ostateczna ocena

Plusy:

  • Bardzo łatwe do opanowania zasady 
  • Praktycznie brak negatywnej interakcji ( za wyjątkiem przesunięcia ogrodnika lub pandy na pole które komuś nie pasuje, ale skoro cele nie są jawne to można wpisać takie zachowanie w przypadek )
  • Gra rodzinna pełną parą – spodoba się i najmłodszym i starszym członkom rodziny
  • Bardzo dobrze się skaluje w dwie jak i w cztery osoby

Minusy:

  • Plansze graczy zrobione z cienkiego kartonu i przy większej ilości rozgrywek mogą się pogiąć ( wystarczy zalaminować i problem z głowy )
  • Po duuuuużej liczbie rozgrywek może stać się monotonna i schematyczna, mimo zmieniających się układów ogrodów i kart celów

      Grę oceniam  – 8,5/10

TAKENOKO (2011) – Garść Informacji

   Autor: Antoine Bauza
   Artysta: Nicolas Fructus, Picksel, Yuio
  Ilość Graczy: 2-4
  Wiek minimalny: 8+  ( myślę że ogarnięte sześciolatki spokojnie mogą was ogrywać w tę grę )
  Czas rozgrywki: ok 45 minut
  Wydawca: Bombyx, Matagot, Asmodee, Asterion Press, Bergsala EnigmaFilosofia Éditions, FoxMind Israel, Galápagos Jogos, Gém Klub Kft., Hobby Japan, Hobby World, Kaissa Chess & Games, 
 Lex Games, Pegasus Spiele, REXhry, Surfin’ Meeple China

  Wydawca w Polsce: Rebel
  Zdobyte nagrody i wyróżnienia:

  • 2013 Ludoteca Ideale Official Selection Winner
  • 2013 Ludoteca Ideale Official Selection Winner
  • 2012 Tric Trac Nominee
  • 2012 Spiel der Spiele Hit für Familien Recommended
  • 2012 Nederlandse Spellenprijs Nominee
  • 2012 Lys Grand Public Winner
  • 2012 Le Lys Grand Public Finalist
  • 2012 JoTa Best Family Board Game Nominee
  • 2012 Hra roku Nominee
  • 2012 Golden Geek Best Family Board Game Nominee
  • 2012 Golden Geek Best Children’s Board Game Nominee
  • 2012 Golden Geek Best Board Game Artwork/Presentation Winner
  • 2012 Golden Geek Best Board Game Artwork/Presentation Nominee
  • 2012 As d’Or – Jeu de l’Année Winner
  • 2012 As d’Or – Jeu de l’Année Nominee
  • 2011/2012 Boardgames Australia Awards Best International Game Nominee

Przydatne linki:
Instrukcja pl do pobrania/druku,
Strona gry na serwisie BoardGameGeek.com,
Tutaj kupisz w dobrej cenie – wyszukiwarka gier I-Szop.pl,

 

Serdecznie dziękuję za Wasz czas poświęcony na przeczytanie mojej recenzji.

Pozdrawiam

Sławek

 

0 Comments

Leave a comment

Your email address will not be published.